Automaat

AUTOMAAT RIJDEN NET ALS OP CURAÇAO

Wij kwamen vroeger vaak op Curacao omdat mijn oma daar woonde, en daar had iedereen een automaat, net als in Amerika. Ik heb nooit begrepen waarom wie niet overal alleen maar automaat auto’s hebben, is toch veel makkelijker?

Als je denkt aan de veiligheid is het al helemaal raar…

Waarom zou je het mensen nog moeilijker maken dan het al is, terwijl het allemaal veel makkelijker kan?

Er gebeuren toch al genoeg ongelukken?​

Dit is een lange discussie die wij, als simpele rijschool, toch niet gaan winnen.

VERSCHILLEN MET EEN HANDGESCHAKELD PRAKTIJKEXAMEN

Hier kunnen we gelukkig lekker kort over zijn, er zijn namelijk weinig verschillen.

Het duidelijkste verschil in natuurlijk dat je in een automatisch geschakelde auto het praktijk examen moet afleggen. Maar, als het goed is, heb je daar ook al wat uurtjes in les gekregen.

Ook mag je natuurlijk alleen maar in auto’s rijden die een automatische versnellingsbak hebben. Doe je een automaat examen met de voordelen ervan, dan krijg je helaas ook te maken met een nadeel. Hoeveel mensen ken jij met een automaat? (veel te weinig gok ik)

Voor de rest is bij onze rijschool het slagingspercentage hoger. Dit komt natuurlijk omdat het wat rustiger gaat allemaal. Je kan je meer focussen op het sturen in plaats van schakelen.

VOORDELEN VAN EEN AUTOMAAT

“elk voordeel heb z’n nadeel” zei mijn Opa altijd en dat is hier ook een beetje zo, lees de voor- en nadelen even door of scrol gelijk even naar beneden om te lezen wat wij je aanraden.

De auto slaat niet af

Ja, daar heb je het al… Een van de grootste angsten van menig onervaren rijders, je rijdt net een spoorweg overgang over, net voordat de slag dicht gaat en je auto slaat af!

Inderdaad klinkt het erg eng, gelukkig is de kans dat dit je overkomt kleiner dan dat er een kleine meteoor uit de ruimte in je bed beland dus wees gerust!

Maar wel is het vervelend, dat afslaan van de auto. Soms heb je natte schoenen en glijd je schoen van de koppeling en BAM! Auto uit… Ook in de file bijvoorbeeld, de hele tijd dat optrekken, je zou er zomaar gek van worden!

Veiligheid

We hadden het er net al een beetje over, door dat schakelen (helemaal in het begin) ben je eigenlijk alleen maar bezig de auto te controleren. Je hebt dus geen (of veel minder) tijd om op de veiligheid te letten, en wat is er nou het belangrijkste in het verkeer?

Examen word als ‘makkelijker’ ervaren

Doordat je jezelf helemaal geen zorgen hoeft te maken of de auto afslaat, of dat je raar optrekt of iets dergelijks, heb je veel meer hersenvermogen beschikbaar om op de veiligheid en al het andere verkeer te letten.

TIP: Ben je meer dan 2x gezakt dan zou ik het zeker overwegen. Met de huidige technologie is de kans erg groot dat er op een gegeven moment toch alleen nog automatisch geschakelde maar ook elektrische auto’s zullen rondrijden.

Brandstof verbruik & Vermogen

Een paar jaar terug zou ik dit punt nog onder de nadelen moeten zetten maar zoals ik al zei, de huidige technologie is zo ver en ontwikkeld zich zo sterk dat een automaat tegenwoordig zelfs zuiniger rijd dan een handgeschakelde auto.

We praten nu nog wel over minimale verschillen maar wellicht dat dit in de toekomst verandert.

NADELEN VAN EEN AUTOMAAT

Je mag niet in alle auto’s rijden

Met een Automaat Rijbewijs, mag je natuurlijk alleen nog maar in een automaat auto rijden. Dat is in Europa toch wel een beperking, maar ga je naar Amerika (zuid en noord) dan heb je er even veel aan!

Onderhoud

Over het algemeen zijn reparaties aan automatische geschakelde auto’s duurder, omdat het stukje techniek wat ingewikkelder is en de onderdelen zijn nou eenmaal duurder. Ook zit het wat complexer in elkaar dus er is ook iets meer manuur voor nodig.

Wel heb ik me laten vertellen, dat het niet altijd het geval is bijvoorbeeld bij een software-fout. Dat is natuurlijk erg goedkoop op te lossen terwijl je bij een handgeschakelde auto toch wel een onderdeel moet vervangen.

Zwaarder

Een automatische motor is een beetje zwaarder, waardoor je misschien in een duurdere wegenbelasting klasse komt en meer belasting moet betalen.

Omdat je auto zwaarder is zal je ook meer brandstof nodig hebben, dus ook daar lever je centjes in.

Saai

Het autorijden word sneller saai. In de stad en op drukke plekken waar je moet letten op overstekende voetgangers, fietsers, trams… Pff, dan ben je blij dat je niet hoeft na te denken over het schakelen. Maar als je op vakantie gaat en je moet lang op de snelweg rijden, of als je überhaupt veel auto rijd word het toch als saai ervaren.

Onze rijinstructeurs rijden natuurlijk de hele dag en dan kan zelfs een handgeschakelde auto als ‘saai’ worden ervaren. Gelukkig hebben we altijd leuke leerlingen die ons werk heel erg dynamisch maakt!

WAT WIJ ONZE LEERLINGEN AANRADEN

Mijn persoonlijke mening als hoofdinstructeur bij LesseninAlmere.nl is ga gewoon voor een handgeschakeld rijbewijs. Dan heb je hem gewoon. Je kunt altijd alleen maar in automaat auto’s rijden, alleen andersom niet.

Maar nogmaals, heb je geen bezwaar om later een automaat te kopen en heb je ook maar een beetje moeite met het examen of lichte faalangst… dan zou ik zelf kiezen voor een automaat rijbewijs.

Bij ons kan je les krijgen en afrijden in zowel een normale handgeschakelde auto als een automaat. Wij bieden ook iedere leerling een Gratis en volledig Vrijblijvende Proefles aan, dus als het je wat lijkt neem contact met ons op om een afspraak te maken!