Wat is een TTT?

Een Tussen Tijdse Toets lijkt heel erg op een ‘Echt’ Praktijkexamen, je kunt het zien als een generale repetitie. Dat klinkt natuurlijk heel duf en onvolledig dus daarom hieronder meer…

Deze toets of ‘examen’, hoe je het ook wilt noemen, word gewoon afgenomen door een CBR Examinator bij een officieel CBR examencentrum. De Toets wordt precies als een normaal praktijkexamen beoordeeld en ook alle reguliere examenonderdelen komen aan bod.

TTT

Een van de voordelen is dan ook dat je alvast even het normale examen kan oefenen en dat je daardoor dus weet wat je kan verwachten tijdens het echte examen. Ook neemt het veel stress weg en ik het gewoon fijn om te weten waar je aan toe bent en waar je ‘zwakke’ punten liggen. Dan kan je er nog voor het examen iets aan doen!

Een TussenTijdse Toets kost bij onze rijschool €179,- maar het kan je zo 500,- besparen! Dit zijn grofweg de kosten voor een her-examen met een aantal lesuren. Voor al de kosten voor al onze pakketten check hier!

Een TTT duurt over het algemeen net ietsje korter dan een normaal examen, om en nabij 60 minuten. Ook mag je, het hoeft niet, je eigen rij-instructeur meenemen en die zal dan achterin zitten.

Kijk, zo gaat nou een Tussentijdse Toets

This is a page section

VOORDELEN VAN EEN TUSSENTIJDSE TOETS

  1. Onderzoek bewijst dat je, door het nemen van een tussentijdse toets 20% meer kans op slagen hebt… Klik hier voor het onderzoek van de S.W.O.V.

    ** Onze eigen cijfers komen neer op 65% meer kans van slagen, even ter info
  2. Je hebt al een keer een examinator naast je gehad i.p.v. de Super Gezellige instructeur die je nu hebt.
  3. Je weet, achteraf, hoe je onder examendruk presteert.
  4. Je kunt, zonder de stress van een echt examen, al een keertje oefenen.
  5. Als je de bijzondere manoeuvres GOED uitvoert dan kan je hiervoor een vrijstelling krijgen, deze hoef je dan tijdens het officiële praktijkexamen niet meer te doen!

Belangrijk is vooral dat de Bijzondere Manoeuvres Veilig worden uitgevoerd! Als de oefening technisch niet helemaal perfect lukt, is dat “9 van de 10 keert“ geen probleem en heb jij gewoon je vrijstelling te pakken.

Het mooie van de bijzondere manoeuvres zijn dat je ze gewoon eindelang moet oefenen en dan kan iedereen ze, een kind kan de was doen. Dus die heb je, als je genoeg oefent, gewoon in de pocket! Dan word het echte examen al een stuk minder Stressvol! Waardoor je dus veel meer kans hebt om in 1 keer te slagen!

Is alles Duidelijk? Of heb je nog Vragen?

WAT KAN JE VERWACHTEN VAN EEN TUSSENTIJDSE TOETS

Kennis Making

Elke TTT begint met een gesprekje en kennismaking, net als bij het echte praktijkexamen. Bij de tussentijdse toets moet je ook een formulier ingevuld meenemen. Het zogenaamde “zelfreflectie formulier” (klik hier om hem te downloaden of even te kijken hoe zo’n ding eruit ziet).

Zelfreflectie Formulier

De examinator zal het formulier voor het examen van je willen hebben maar zal hem pas na de toets met je bespreken. Dit klinkt gek, maar dit formulier word vaak gebruikt voor de super handige tips die de examinator je mee zal geven.

Op het formulier moet je jezelf cijfers geven voor een aantal punten/eigenschappen bijvoorbeeld “milieubewust rijden”. Het doel is om de examinator een beeld te geven van wat jouw perceptie is over je eigen rijgedrag. De examinator kan op basis van dit formulier en de net gereden TTT beter feedback geven.

Niet alleen het feit dat je een examen al eerder hebt meegemaakt maar ook de mega waardevolle tips na een TTT zijn toch echt PLATINUM waard. Je weet precies wat je tijdens het examen wel en niet moet doen! Appeltje-Eitje toch?

De Ogen Test

Dan loop je het CBR gebouw uit en loop je naar de auto toe, onderweg vraagt de examinator je om een (of een aantal) kentekens op te lezen. Ook kan de instructeur, eenmaal bij de auto aangekomen, wat vragen stellen over bandprofielen, wat bepaalde knopjes in de auto doen of de beste examinator kijkt even samen met jou onder de motorkap van de auto en stelt wat vragen over de verschillende onderdelen.

Een Zelfstandige Opdracht
Dan ga je de auto in en begint het rij-gedeelte, je doet (praktisch) altijd een Zelfstandige Opdracht. Dit kunnen verschillende opdrachten zijn, denk aan navigeren met een navigatie systeem. Er zal je gevraagd worden naar een bepaalde locatie te rijden met behulp van een tomtom o.i.d., je voert een adres in en je zal moeten laten zien dat je een lijntje kan volgen…

Of een meervoudige opdracht, denk dan aan 3 of 4 instructies tegelijk. Bijvoorbeeld iets als “ga hier de eerste rechts, dan bij te grote toren linksaf en op de rotonde de 2e afslag”

De Bijzondere manoeuvres
Ook komen er altijd 1 of 2 bijzondere manoeuvres aan bod, je weet wel die oefeningen waar je vrijstelling voor kan krijgen.

Denk bij bijzondere manoeuvres aan de Stopopdracht, hellingproef, parkeren, keren, een bochtje achteruit.

Als je nog helemaal geen idee hebt wat deze oefeningen inhouden, App of tweet me even voor snel antwoord… Je kan natuurlijk ook altijd bellen!

Het Advies Gesprek
Na de Tussentijdse Toets krijg je een Advies mee van de examinator. Hij vult een zogenaamd “adviesformulier” in die je ook weer mee moet nemen naar het officiële praktijkexamen.

*** Ik raad je dan ook zeer strek aan aantekeningen te maken bij dit advies ***
De avond voor je praktijkexamen is dat papiertje goud waard, geloof mij!.

In het advies word namelijk door een CBR examinator aan je verteld wat je nog moet verbeteren om je praktijk examen te halen. Iets wat een normale rij-instructeur je niet kan vertellen!

Wat je ECHT moet meenemen!

  • Het Examen Omroepformulier
  • Een Geldig Legitimatiebewijs
  • Het Ingevulde Zelfreflectieformulier

PAS OP: als je een van de drie dingen, hierboven genoemd, niet bij je hebt of verlopen zijn dan kan de tussentijdse toets helaas niet doorgaan! Ze zijn erg Streng bij het CBR, dus ‘dubbelcheck’ even of de papieren in orde zijn en zorg dat je ze niet vergeet…

WANNEER NEEM JE EEN TTT?

Hiervoor is natuurlijk niet echt een verplichte richtlijn, iedereen is namelijk verschillend. Maar je zou Heel erg Grofweg kunnen zeggen als je driekwart (ofwel 75%) van de rijopleiding afgerond hebt.

Wij gaan natuurlijk gewoon even kijken wanneer je er klaar voor bent en wanneer je er het meeste aan hebt. Het is erg belangrijk dat je goed voorbereid naar de Toets komt, Zo leer je er het meeste van.